Pari uutta ideaa

Started by suppo84, 08.09.14 - klo:16:07

Previous topic - Next topic

suppo84

Tässä tuli pari uutta ideaa liittyen tähän laskutusohjelmaan.

Ensimmäinen
Tuossa "toistuvat laskut" toiminnossa voisi olla jokin sähköpostimuistuttaja? Ei tuolla laskutusohjelmassa meinaan aina muista käydä...  ::)
Vaikka niin että heittää palvelimelle cronjobin joka yö tarkistamaan mitkä laskut vaatii käsittelyä, ja ne jotka vaatii pian käsittelyä, näistä muistutettaisiin. (Ehkä tuossa on jo sellainen, en ole vain vielä kokeillut)

Ja sitten se toinen
Olisi hienoa jos tämän ohjelman saisi toimimaan niin että samaa asennusta voisi käyttää useampi yritys, niin ettei kukaan niistä kuitenkaan näe toistensa tietoja. Tiedot toki olisi samassa kannassa kaikki mutta kukin yritys/käyttäjä näkisi vain ne omat asiansa.


Ja vielä iso kiitos Erelle tästä ohjelmasta! Se on palvellut paremmin kuin hyvin.

ioxo

Itse myös ollut erittäin tyytyväinen laskutusohjelmaan.

Tullut semmoinen idea mieleen, että jos tuon aikoo puhtaaksi kirjoittaa koko koodin, niin en tiedä mikä framework olisi paras, mutta itse olen tykästynyt twig templateen. Voisi ehkä olla järkevää toteuttaa tuo "view" kohta (mvc-rakenteessa) jollain twig tyyppisellä ratkaisulla (en nyt sano, että twig olisi se ainoa oikea). Tällöin ui-puolta voisi viilata myös semmoinen henkilö, joka ei ole tykästynyt php:hen vaan osaa html:n eri kikat ja jipot. Pysyisi frontendi siistinä ja tuolla twigillä ainakin saa tehtyä myös latex, xml yms pohjia (lähinnä pdf-ulkoasuja varten?), joten niidenkin luettavuus olisi helppoa.

Jos miettii, niin esim. twig ei ole ihan kaikista nopein renderöintiin (esim. smarty taitaa olla nopeampi), mutta ainakin omasta mielestä twigin luettavuus on erittäin nopeaa ja simppeliä. Nopeutta voi myös miettiä siltä kantilta, jos ajattelee että laskutusohjelmaa käyttää 1-10 henkilöä, niin onko sillä nopeudella kauheasti väliä (tietyissä rajoissa)?

Tässä kun on kahlanut eri frameworkkejä läpi, niin composer on tullut myös tutuksi, sen kautta saisi kivasti "vendor" (3:nen osapuolen koodit) tavarat käyttöön ja jos jokin muuttuu ulkopuolinen koodi muuttuu, niin composerilla on helppo päivittää koko systeemi. Ja jos lähettää mlinvoicen composerin pakettilistaukseen niin voi asentaa koko laskutusohjelman sitä kautta.

Ajatuksia?

Beldin

#2
Jatkuvassa käytössä tämä sivutoimisissa bisneksissä. Loistava kokonaisuus, mutta pohdiskelin tosin paria lisäominaisuutta:

Tavarantoimittajien tuoteluetteloiden tuonti toimii varsin mukavasti, mutta toivoisin tähän mahdollisuutta käyttää useampaa, toimittajakohtaista tuotetaulua. Miksikö? Joskus eri toimittajilta löytyy eri tuote samalla tuotekoodilla/numerolla, eivätkä esim. EAN-koodit kuulu saatavilla olevaan listaukseen tuotteiden erittelyssä. Jos siis tuontivaiheessa voisi valita, mihin tauluun tiedot lisätään/päivitetään vai luodaanko uusi, tilanne korjautuisi eikä päällekkäisyyksiä pääsisi syntymään.

Toiseksi toivoisin mahdollisuutta valita, mihin kohti "laskussa näytettävät lisätiedot" tulostetaan. Yläoikealla maksuehtojen perässä on varsin kapea tila, joten pidemmät lauseet venyttävät lomaketta ikävästi. Huollan sisi tietokoneita ja toisinaan käytän korjaukseen käytettyjä varaosia, joihin sovelletaan marginaaliverotusta. Olen laittanut laskuun käytettyjen tuotteiden kohdalle jonkun sopivan merkinnän ja lisätietoihin vaaditun maininnan. Tämän lisätekstin haluaisin siis mieluummin laskurivien perään, missä useimmiten on paljonkin tyhjää tilaa ennen tilisiirtolomaketta.

Kolmanneksi, "lisää tyhjä rivi" -optio olisi vallan loistava. Samoin mahdollisuus lisätä tuote myös ilman hintaa tai kappalemääriä. Kokonaisten pöytäkonepakettien kohdalla en välttämättä haluaisi eritellä jokaisen komponentin hintaa erikseen, vaan listata komponentit ja laittaa loppuun "yhteensä" -riville ennakkoon sovitun pakettihinnan. Näillä laskun ulkoasuun saisi hieman enemmän "tyylittelyä".

(Edit: Nämähän siis toki onnistuvat jo, mutta vaatii aina nollien lisäämistä hinta- ym. kenttiin. Miksei tyhjät kentät voisi kelvata ihan yhtä hyvin? Nopeuttaisi tekemistä.)


Lopuksi, löysin ilmeisestikin pienen bugin jota en saa ratkaistua. Vaikka miten vaihtelen asetuksia, tuotehakukenttään jää aina edellinen lisätty tuote roikkumaan eikä se siis nollaudu ennen kuin tallennan laskun ja käyn toisella sivulla. Testailtu sekä Chromella että IE:llä, molemmissa sama juttu - "tyhjennä kentät" -optio ei toimi. Pieni ongelma sinänsä, mutta toisinaan aivan suunnattoman ärsyttävä, kun haluaisi laskun kirjoittamisen näyttävän asiakkaan odottaessa juuri niin näppärältä kuin se muutoin on.