Maksumuistutus?

Started by ioxo, 23.05.15 - klo:13:32

Previous topic - Next topic

ioxo

Terve,

Mietinpä tässä, että miten tuo virallisesti ja oikeaoppisesti menee tuo maksumuistutuksen tekeminen?

Nythän järjeselmä lisää laskuun viivästyskoron ja muistutus summan, mutta kuuluisiko laskun numero vaihtua uuteen kun kyseessä on uusi lasku (uusi lasku siksi, että siihen on lisätty summia)?

Mitä itselle tullut muutama muistutus, kun epähuomiossa jäänyt lasku maksamatta, niin ne ovat olleet uusia laskuja ja tuoterivinä ollut tyyliin:

{mahd. tuotenimike    } Maksumuistutuslisä      5e
Viivästyskorko 0,12 e
{perittävän laskun nro} Lasku      {perittävän laskun summat, alvit yms)

Tämänhän voisi ehkä teknisesti toteuttaa lisää maksumuistus napilla luotaisiin uusi lasku, johon on ympättynä edellämainitunlaiset rivit ja rivin lisäksi viivästysmaksut, asiakkaan tiedot yms. Konffausasetuksissa voisi ehkä myös olla asetukset, että laitetaanko yrityksille maksumuistutukseen 40 e lisä vai jotain muuta ;). Muistelen, että laki sallii myös isompia summia kuin tuon 5e kun puhutaan tietyistä summista.

Mitä mieltä ja ajatuksia? Paininko asian kanssa yksin?

-Juho



Ere Maijala

Moi,

tämä on nyt mutun puolelta, kun en löytänyt ainakaan tähän hätään mitään kättä pidempää, mutta olen siinä käsityksessä, ettei laskun numeron tule vaihtua tässä tilanteessa. Jos se muuttuisi, pitäisi asiakkaalle lähettää hyvityslasku alkuperäisestä, ja sitten homma meneekin jo vähän omituiseksi. Varsinainen laskun sisältöhän tai peruste ei tuossa muutu, eikä ole kyse virheestä laskussa. Sen sijaan maksumuistutus voitaisiin esittää eri tavalla. Käytännössä kuvailemasi mukaisen maksumuistutuksen voisi toteuttaa ilman erillistä laskua muokkaamalla muistutuksen ulkoasua, eikö?

--Ere

ioxo

Eikö ole kiva kun näistä on hyvin selkeät ohjeet... ts. googlaa ja kokeile onnea, josko jokin ratkaisu olisi oikea :).

Menee tosiaan aivan mutuiluksi koko juttu...

Käsittäisin jotenkin niin myös asian, että kun "myydään" asiakkaalle maksumuistutus 5e + korot, niin tällöin olisi myös uusi lasku kyseessä, koska kyseistä "tuotetta" ei ole asiakkaalle aikaisemmin myyty. Olet kyllä oikeassa, että homma menee hivenen vaikeaksi ja mutkikkaaksi jos tehdään uutta laskua uuden perään ja hyvitellään vielä näiden perään.

Nyt harmikseni - tai ehkä hyvä niin :) - ei ole laskua + muistutusta joltain toiselta, että voisi katsoa miten asia on ratkaistu. Sen kyllä muistan, että muistutuslaskut on helposti ollu tuommoisia, että niissä viitataan "lasku nro ... jäänyt maksamatta" tms. Tällöin olisi myös hassua, että saat laskun nro 100 ja muistutuslaskussa lukee, että "jäänyt maksamatta lasku nro 100 hinta 300e" ja kädestäsi löytyy samalla numerolla oleva lasku.

Voishan asiasta soittaa verottajalle ja kysyä mikä on niiden mielestä oikea ratkaisu. Verottajaa vartenhan muutenkin noita laskuja tehdään, joten sieltä osataan kyllä varmaanki neuvoa - alvi puolelta.

-Juho

ioxo

Nonii, tuli soiteltua verottajan alvi-osastolle, jonka jostain syystä oletin hyväksi paikaksi. Sieltä neuvoja kertoi suoraan, epäröimättä että laskunumero pysyy samana - eli mlinvoice tekee asian ihan oikein, niinkuin pitääkin.

Antoi myös vinkiksi kirjanpitolain, jossa saattaa olla asiasta mainint(oj)a.

-Juho

Ere Maijala

Kiitoksia tarkistuksesta, tulipahan asia selväksi :)

--Ere